App Review: Deponia the Puzzle en Edna & Harvey the Puzzle @ Female-Gamers

Onlangs zijn er twee puzzel apps verschenen voor de iPad; Deponia en Edna & Harvey. Deze zijn een leuke toevoeging aan de games die eerder van Daedalic Entertainment zijn gekomen, ga je mee op avontuur?

Deze app check betreft dus twee apps die veel op elkaar lijken en van dezelfde makers komen. Ik heb helaas nog geen Deponia of Edna & Harvey game gespeeld, maar als onze Heather er mee aan de slag zou gaan zou het een hoop herkenning geven. Bij het starten van de puzzel app heb je een paar keuzemogelijkheden. Iets met muziek (volume), een overzicht van de makers,een link naar een aantal Youtube filmpjes van Deponia of Edna & Harvey en natuurlijk de mogelijkheid om aan de slag te gaan met de puzzels.

Je wandelt door verschillende levels waarin je kennis maakt met foto’s van Deponia, Chaos on Deponia en Goodbye Deponia. Van elke game zijn er twee levels met puzzels. Voor Edna & Harvey zijn er twee games vertegenwoordigd Edna & Harvey: The Breakout en Edna & Harvey: Harvey’s New Eyes. Bij deze puzzel app heb je per game drie levels. Voor beide puzzelgames heb je dus zes levels vol puzzelplezier.

Je start, logisch, met het eerste level in bijvoorbeeld Deponia. Je krijgt een foto van een scene voor je neus en de bedoeling is dat je deze oplost. Hierbij gaat het anders dan een gewone puzzel, wat het meteen een stuk interessanter maakt.

Je hebt een deel van een foto. Er verschijnt een rood vlak en deze moet je invullen. Je hebt een aantal plaatjes waar je uit kan kiezen. Er zijn plaatjes die op elkaar lijken en een foutje is snel gemaakt. Het gaat erom dat je dus snel kijkt naar de details van de foto en welk plaatje je er neer moet leggen. De ene keer zijn de plaatjes en puzzel groot, een andere keer erg klein.

Aan de zijkant van je scherm is een balk. Bovenin is hij groen (goed dus!) en onderin rood (niet zo goed). Als je foutjes maakt gaat de meter naar beneden en dan moet je goed opletten dat je niet snel af bent, want dan moet je opnieuw beginnen. Het gaat erom dat je zoveel mogelijk in het groene blijft en sterren verdient. Er zijn maximaal drie sterren te verdienen, zorg dus voor veel punten. Daarnaast kan je door op de puzzel te tikken hem horizontaal draaien, in spiegelbeeld zeg maar. Dan wordt het helemaal een hersenkraker.

Eerdere reviews van Deponia:
* Chaos on Deponia
* Goodbye Deponia