Games & Tech,  Kids

Review: Scribblenauts (DS) @ Female-Gamers

Toen bekend werd dat Scribblenauts voor de DS in de maak was, ging mijn hartje sneller kloppen en zette ik deze game meteen in de pre-order. Toen het pakketje op mijn deurmat lag, was ik dus super blij en kon niet wachten om te doen wat de slogan van het spel me opdroeg: Write anything, solve everything. Sindsdien ben ik niet meer weg te trekken bij mijn Nintendo DS.

Scribblenauts is een van de nieuwste creaties van 5th Cell. De opzet is simpel: Je enige doel is het bemachtigen van zogenaamde ‘Starites’. Hoe je dit doet, is aan jou. Wanneer je het spel opstart en je eigen account hebt aangemaakt (maximaal 2 accounts per spel), kan de pret beginnen. Je start bij wereld 0, de University. Zoals de naam al doet vermoeden, wordt in deze wereld de basis van het spel uitgelegd. Hierin wordt ook uitgelegd hoe je de held van het spel Maxwell bestuurt.

Je laat Maxwell bewegen door een plek in het level aan de tikken met je stylus. Om verder te kijken dan waar Maxwell staat, gebruik je de + knop en a, b, y en x. Om Maxwell spullen te geven die hij kan gebruiken naar zijn zoektocht voor Starites gebruik je het notitieblokje, rechtsboven in de hoek. Om te zien hoe iets heet gebruik je het vergrootglas, linksboven in de hoek.

Nadat Maxwell braaf de Universiteit heeft doorlopen kan hij zijn avontuur beginnen door 10 werelden te doorlopen. Dit lijkt weinig, maar het zijn er eigenlijk ontzettend veel! Per wereld kun je kiezen voor ” actie’ en ‘puzzel’ levels. Er zijn 11 actie en puzzellevels per wereld beschikbaar. Met een kleine rekensom kom je er dus al gauw achter dat er 220 levels te spelen zijn!

Bij actielevels is het doel simpel: Verkrijg de Starite op een simpele manier. Hoe je dit doet is aan jou. Om een voorbeeld te noemen: Er staat een boom. In de boom hangt een Starite. Als hint staat gegeven: Haal de Starite naar beneden. Dit kan op meerdere manieren. Je kan een hakbijl of motorzaag gebruiken om de boom om te hakken, een ladder om erin te klimmen of vleugels om ernaartoe te vliegen. Gebruik je fantasie!

Puzzellevels vergen wat meer van je hersenen. Aan het begin van een level staat een hint gegeven over hoe je de Starite kunt verkrijgen. Om weer een voorbeeld te noemen: In het eerste puzzellevel staan 4 mensen naast je; Een kok, een agent, een brandweerman en een arts. De hint die is gegeven luidt: Geef ze datgene wat ze zouden vasthouden. Alleen al voor de kok kan je tal van dingen bedenken die hij zou vasthouden. Een taart, een brood, een deegroller, een slagroomspuit, noem maar op!

Alhoewel de opzet van het spel dus simpel is, is dit het niet altijd. Ik heb zelf problemen ondervonden met de besturing. Als je iets te heftig met je stylus tikt, of niet op de goede plek, dan doet Maxwell misschien iets dat je niet wilt. Ook moet je bepaalde spullen op precies de goede plek plaatsen om bijvoorbeeld een touw aan een vogel vast te maken. Natuurlijk hebben de makers het niet super simpel voor ons gemaakt, je kunt best uren, dagen, weken, misschien wel maanden zoet zijn met dit spel. Soms zijn de hints ontzettend vaag, waarbij je uren naar een oplossing zit te zoeken. Je wordt steeds weer uitgedaagd tot het gebruik maken van nieuwe spullen. Vooral bij de ‘advanced’ mode.

De advanced mode kan gespeeld worden nadat men de Starite van een bepaald level heeft bemachtigd. Als je het level daarna nog een keer wil spelen, kom je automatisch in deze advanced mode. In de advanced mode is de bedoeling dat je wederom de Starite verzamelt, maar dan 3 keer achter elkaar, op telkens een andere manier. Je mag dus bijvoorbeeld geen koe meer gebruiken als je deze al hebt gebruikt in dit level in de advanced mode.

Voor elk level krijg je zogenaamde ‘Ollars’. Met deze Ollars kun je nieuwe werelden kopen. Daarnaast kun je ook in het begin menuliedjes ervan kopen in de Ollar Store. Deze liedjes kun je gebruiken voor je eigen aangepaste levels, die je dan weer kunt delen met anderen via Wi-fi. Ook kun je levels van anderen spelen voor nog meer Scribblenauts plezier!

Scribblenauts is een ontzettend leuke en vooral creatieve game. 5th Cell heeft uitstekend de balans weten te vinden tussen actie en puzzel. Het is vooral erg leuk om je eigen ideeen tot leven te zien komen. Dit is zeker een game die ik mensen zal aanraden als ze mij vragen naar leuke Nintendo DS games.

Gameplay Scribblenauts