Review: 7 Wonders Treasures of Seven (NDS) @ Female-Gamers

Puzzelfanaten met een Nintendo DS opgelet! Er is een nieuwe 7 Wonders game uit en ik heb deze mogen reviewen. Naast een hoop geschuif met gekleurde steentjes zie je ook nog wat van de wereld en wereldwonderen met bijbehorende geschiedenis.nnnn
rnDe game 7 Wonders Treasures of Seven is de opvolger van 7 Wonders II, maar er zijn meer soorten van deze 7 Wonders serie die je naast deze game voor de Nintendo DS ook op de PC kan spelen. Lekker casual een beetje puzzelen op je PC, laptop of handheld. Maar mocht je de game nog niet kennen, even een korte uitleg wat de bedoeling is.rnrn

rnJe krijgt een speelveld voor je die gevuld is met gekleurde steentjes. De achtergrond moet je helemaal vrijmaken en dit doe je door combinaties van 3 op een rij (of meer) te maken. Gelukt? Dan verschijnt de sleutelsteen, een blokje met nummer 7 erop, die je vanaf het punt waar hij verschijnt naar het sleutelgat moet leiden. Gelukt? Dan ga je naar een volgend level en als je die op 100% hebt gehaald, naar een nieuwe stad. rnrnJe kunt verschillende combinaties maken met de steentjes. Je maakt combinaties van 3-op-een-rij of meer. Als je meer dan drie op een rij hebt dan krijg je speciale steentjes. Zo krijg je bij een combinatie van vier een IJsbal en bij vijf of meer een Vuurbal. Hiermee kan je een hele rij aan steentjes van de kaart vegen. Als je dan meerdere IJs- en Vuurballen hebt geactiveerd verschijnt er een Dobbelbonus. Als je deze gebruikt is het net of je Dobbelsteen ontploft en zijn stukken op de kaart steentjes doet verdwijnen.rnrnOp het moment dat je je hele kaart hebt vrijgespeeld en de sleutelsteen verschijnt, moet je deze van punt A naar punt B zien te krijgen. Er is een bepaalde, donkerblauwe, route die je moet volgen. Dit doe je natuurlijk door de steentjes te verwijderen die in de weg zitten, maar soms kom je niet verder omdat je door een bocht moet. Eigenlijk zou je het speelveld dan moeten draaien. Je kunt deze links- of rechtsom draaien door op een gewenste pijl op het scherm te drukken met je stylus. Als je helemaal in het spel opgaat, wil het nog wel eens voorkomen dat je per ongeluk je DS omdraait voor je beseft dat je dit met de pijlen kan doen. Dit kan iedereen overkomen, toch?rnIs het sleutelgat op slot? Dan zit er een gekleurde steen in de weg die je eerst weg moet halen door er een combo van te maken met dezelfde kleur steentjes. rnHet speelveld is soms een mooi vierkant, maar dat zou het spel te makkelijk maken als je deze alleen maar tegen zou komen! Dus zijn er speelvelden met rare hoeken en zelfs gaten erin om het even wat ingewikkelder voor je te maken. Zie je echt geen mogelijkheid meer om een combo te maken van de steentjes, dan kan je gebruik maken van een soort knop die de steentjes op je speelveld even ververst, eigenlijk opnieuw husselt. rnrn

rn7 Wonders Treasures of Seven komt ook met een stukje geschiedenis. Je start in Noorwegen, bij het Nidaros Kathedraal van Trondheim. Als je op de button geschiedenis drukt krijg je informatie over dit gebouw. Je reist pas door naar een nieuw land als je jouw huidige level 100% voltooid hebt. Van Noorwegen ga je naar Rusland en kom je meer te weten over het Klooster van Sergiev Posad. Het is gelukkig geen saaie geschiedenis tekst. Het is kort en bondig en daarom nog wel de moeite waard om even te lezen. Al moet ik zeggen dat de kans dat ik ooit deze gebouwen zal bezoeken vrij klein is, dus een meerwaarde heeft het ook niet voor mij. rnrnDe werkers die je op het bovenste scherm van je Nintendo DS ziet staan, als je daar al tijd voor hebt, stoppen met werken als je geen combinaties meer maakt. Ze gaan dus eigenlijk staken. Wat mij opgevallen is, dat als er een mooie vrouw langsloopt bij de werkers, zijn ze even afgeleid! Grappig? Het blijven toch bouwvakkertjes hè! Het bovenste scherm van je Nintendo DS geeft de werkers erg pixelachtig weer terwijl je onderste scherm er mooi en vloeiend uit ziet. Maar uiteindelijk let je daar niet heel erg op omdat je toch op je onderste scherm bezig bent om combinaties te maken en het toch een race tegen de klok is.rnrnHet spel is aan de ene kant simpel door het maken van de combo’s van gekleurde steentjes, maar echter ook weer een uitdaging omdat je speelveld bijna altijd vol hoeken en gaten zit. Hierdoor blijft het spel wel een uitdaging per speelveld tot je de sleutelsteen hebt weten vrij te spelen en naar het sleutelgat hebt geleidt. Handig zijn de knoppen om je speelveld te draaien, ook als de sleutelsteen nog niet in beeld is. Je kijkt toch even weer anders tegen het speelveld aan. De geschiedenis van de wereldwonderen is leuk, maar zoals ik al aangaf heeft het geen meerwaarde. Als je van puzzelen houdt, mooie steentjes en ook nog eens van geschiedenis dan is dit spel zeker iets voor jou. Het spel is volledig Nederlands, of Frans, het is maar net wat jouw voorkeur heeft.rnrnMijn score:rnrnGameplay: 8 /10rnFun: 7 /10rnLevensduur: 7 /10rnGraphics: 6 /10rnOriginaliteit: 6 /10rnrnTotaal volgens reviewer: 6,8