Games & Tech,  Kids,  Persoonlijk

Review: Skylanders Giants (Xbox 360) @ Female-Gamers

Skylanders Giants is het tweede deel van de Skylanders serie. In deze versie heb je niet alleen de kleine figuurtjes die je op een Portal kan zetten, maar komen er ook een aantal uit de kluiten gewassen figuren bij en een nieuw avontuur!nnnn

rnZe zijn bevroren in onze wereld, maar levend in die van hun. Je zet de Skylanders figuurtjes op de Portal of Power om ze tot leven te laten komen en op avontuur te gaan op jouw beeldscherm. Als je het basispakket koopt krijg je hier een plateau bij, die je zo in je console kan prikken. Op dit plateau, de ‘Portal of Power’ kan jij je Skylanders plaatsen en dan gebruiken. Je plateau veranderd ondertussen van kleur en sommige Skylanders geven licht. In Skylanders Giants is het Kaos die de macht krijgt over een robotleger en het is aan jou om dit natuurlijk tegen te houden. Je gaat door verschillende landschappen op weg naar de grote ‘geheime locatie’. Je ontdekt nieuwe gebieden, maakt nieuwe vrienden en verslaat de nodige vijanden. Eon neemt je mee terug 10.000 jaar geleden toen de Arkeanen de wereld beheerden en start je nieuwe leven als Poortmeester van je Skylanders.rnrn

rnAls basis heb je een vliegend schip en deze brengt je telkens naar een nieuw Hoofdstuk in de Skylanders wereld. Door een Skylander figuurtje op de Portal te zetten komt deze tot leven en speel jij het avontuur met deze. Je kunt er ook meer op zetten en dan dus met meerdere spelers op avontuur gaan. In het starterspack zitten drie personages; Tree Rex (Giant), Cynder en Jet Vac. Elk met hun eigen vaardigheden, krachten en arrogantie. rnIn het spel word ook aangegeven welke knop(pen) je moet gebruiken. Dat vind ik erg handig, omdat ik anders maar blijf zoeken welk knopje ik ook alweer moet hebben. Het is dus makkelijk besturen.rnrn

rnDe Skylanders vertegenwoordigen een eigen element. Zo heb je water, tech, aarde, magie, vuur, ondood, leven en lucht. Van elk element is er dus een Giant en vijf kleine figuurtjes. In sommige delen van het spel kom je op plekken waar je alleen naartoe kunt gaan als je een Skylander van een bepaald element hebt, soms vervelend, maar wel weer gunstig voor de uitgever. Je wilt ook dit stukje van de wereld ontdekken en dan ben je al gauw geneigd om je Skylanders verzameling uit te breiden. Op deze manier is het spel voor een langere tijd te spelen. Want naast het volgen van het verhaal, verzamel je ook nog de Skylanders. Op sommige plekken van de werelden worden elementen sterker.rnrn

rnIn Skylanders Giants zijn dus de uit de kluiten gewassen figuurtjes sterker en kunnen net wat meer dan dat je met de kleinere figuurtjes kan bereiken. Tijdens je avontuur kun je gewoon van Skylander wisselen door ze om te wisselen op je Portal. Dood kunnen ze niet, maar als je al hun krachten hebt gebruikt tijdens het vechten, dan moeten ze uitrusten en kan je deze pas in een volgend hoofdstuk weer gebruiken. Maar je kunt dus altijd een andere op de Portal plaatsen om verder te gaan, tot ze allemaal moeten rusten. Dan kan je opnieuw beginnen.rnrn

rnDe werelden zien er mooi en gevarieerd uit. Vol kleur en vrolijkheid. Het ene hoofdstuk ben je gewoon in een groen landschap, het volgende in een sneeuwgebied en dan neem je het op tegen allerlei robots. De hoofdstukken zijn uitdagend en erg gevarieerd. Naast dat je van Punt A naar Punt B moet gaan en hierbij geheime gangen moet ontdekken, bepaalde voorwerpen moet zoeken, vijanden moet verslaan heb je ook mini-games die voorbij komen. Je hebt als mini-games een kaartspel genaamd Skystenen en je moet sloten openen. Het kaartspel is soms best pittig, maar als ik verloor, dan kon ik gewoon opnieuw beginnen en net zolang proberen tot ik wel had gewonnen. Als je dan wint, krijg je een kaart van je tegenstander en breidt je jouw collectie uit en wordt je sterker in het spel. Niet geheel onbelangrijk, je kunt verschillende hoeden verzamelen! Deze kan je ook opzetten en geven je soms extra krachten, maar ze zien er ook gewoon vet hip uit.rnrn

rnAan het einde van een hoofdstuk krijg je een overzicht van wat je hebt gehaald. Er zijn drie verschillende tabbladen, dus kan je drie sterren verdienen. Dit lijkt soms een onmogelijk opgave! Tot nu toe heb ik in ieder geval elk hoofdstuk een ster verdiend. Maar de tweede en derde zijn wat pittiger. Je moet in het hoofdstuk verschillende voorwerpen verzamelen, geheime gangen zien te vinden en als het even kan in een super tijd zien te voltooien. Maar omdat je voor sommige gebieden een bepaalde Skylander nodig hebt, kan je niet alles vinden om je lijstje te voltooien. rnrnHet is leuk om alleen te spelen, maar met z’n tweetjes is het nog leuker. Je moet elkaar helpen en samen de bad guys tegen de vlakte werken. Het spel is volledig Nederlandstalig. Er word verteld en je kan zelf meelezen. Dit komt niet altijd overeen, maar dat is maar een klein dingetje, waar ik me niet echt aan heb gestoord.rnrn

rnZoals ik al eerder had aangegeven is een vliegend schip je thuisbasis. Hier heb je verschillende ruimten waar je wat kan doen. Tijdens je zoektocht naar voorwerpen kan je items tegenkomen om het vliegend schip op te vrolijken, deze kan je ook bekijken door er omheen te vliegen. Bepaalde karakters uit het de hoofdstukken die je bent tegen gekomen of hebt verslagen reizen met je mee op het schip. Zo wordt het steeds drukker en kan je meer dingen doen. Je kan gebruik maken van magische upgrades bij Persephone om je Skylander sterker te maken met het geld dat je in de hoofdstukken hebt verzameld. Gebruik maken van de beloningen mazzelaar in Cali’s kamer. Hierbij kan je kiezen of je meer kracht of buit wilt in je hoofdstukken. Bij Cali die buiten op het dek staat kan je een heldentraining volgen waarbij je verschillende uitdagingen krijgt. Voorbeelden zijn om de gecko chorus en koning te redden of over een ijzig parkoers je weg zien te vinden. Auric kom je ergens tegen en kan je verschillende items kopen en bij Brock krijg je gevechtstrainingen die best lastig kunnen zijn en ik meerdere malen opnieuw heb moeten spelen om naar de volgende te kunnen. Maar ook kan je een potje Skystenen spelen met Dreadbeardom te oefenen.rnrn

rnOok level je in het spel en als je dan een favoriete Skylander veel gebruikt, dan is deze een hoger level dan de anderen. Als je dan je figuurtje uitput en in het betreffende hoofdstuk niet meer kan gebruiken is het best moeilijk om met een lager geleveld figuurtje verder te spelen. Naarmate het spel vordert worden de hoofdstukken pittiger en uitdagender. Ook leuk is dat je de figuurtjes uit de eerste Skylanders Spyro ook nu weer kan gebruiken. rnrnBen je zat van het verhaal? Dan kan je op het vliegend schip verschillende ruimten bezoeken en oefenen in Skystenen of een heldentraining volgen. Maar je kan ook naar het hoofdmenu gaan en een arena gevecht houden tegen een van je vriendjes. Je kan dan kijken wie zijn of haar Skylander dan het sterkste is. Maar je kan het ook gelijk houden en de optie uitzetten en met een even sterke Skylander de strijd aan te gaan.rnrnrnMijn score:rnrnGameplay: 9/10rnFun: 9/10rnLevensduur: 8,5/10rnGraphics: 9/10rnOriginaliteit: 8,5/10rnrnTotaal volgens reviewer: 8,8