Games & Tech,  Persoonlijk

Review: Swords & Soldiers (Wii U eShop) @ Female-Gamers

Een omschrijving van Swords & Soldiers is dat het een grappig, grappigste, actie-strategiespel ooit is. Sluit ik me daarbij aan? Of is het klinkklare onzin?

In Swords & Soldiers heb je verschillende spelmogelijkheden waarbij je of in je uppie of met iemand samen kan spelen. Hoewel het samenspelen toch echt een versus mode is waarbij je elkaar enigszins de hersenen in wilt slaan. Het is ook nog eens in het Nederlands en de teksten zijn best lollig.Als je alleen speelt heb je de mogelijkheid om uit drie verschillende speelopties te kiezen. Zo kan je aan de slag met de krijgstocht. Je speelt als Viking, de Azteken of de Chinezen. Doel is om van A naar B te komen, vijanden neer te halen en de soort van “eindbaas” te verslaan. Als je deze optie kiest maak je ook kennis met de gameplay die op je Wii U GamePad fijner speelt dan met de controller.

Een andere mogelijkheid is de veldslag, versus de computer. Ook hier moet je van A naar B, alleen nu neem je het op tegen de computer. Je kan wel instellen of je het spel makkelijk, normaal of moeilijk wilt spelen. In de loop van de krijgstocht speel je uitdagingen vrij. Een voorbeeld is de stormloop waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven. Vijanden zullen je weg blokkeren en je hebt maar één karakter, af is af en dan opnieuw proberen. Zeer verslavend omdat je telkens verder wilt komen en wilt weten wat er aan het einde te zien is! Dan kan je het nog opnemen tegen een vriend(in). Het principe is hetzelfde als het versus tegen de computer verhaal. Je kiest hierbij een map (ook weer van A naar B). Ga je dan voor een kort-, normaal- of lang spel? En je kan opties als startgeld of het aantal mijnwerkers opschroeven. Dan is het strijden en hopen dat je goed genoeg bent en kan winnen.

Het allerhandigste is om natuurlijk met de Vikingen campagne, krijgstocht, te starten. Hierbij krijg je een uitleg over de gameplay, wat je moet doen en is alles al snel duidelijk. Zo start je met wat mijnwerkers, dat dit dames zijn maakt het wel lollig. Deze dames zijn dol op geld en verzamelen dit voor je uit de mijnen. Hoe meer dames, hoe sneller je geld binnen komt stromen. Met het geld bouw je strijders die de troepen van je tegenstander tegen moeten houden en met de grond gelijk moeten maken. In de loop van het spel speel je meer opties vrij om de krijgers te healen (zorg voor voldoende mana) en kan je zelf helpen door met een bliksemschicht of gif je tegenstanders te verzwakken of aan de haaien te voeren.

De gameplay is gewoon erg makkelijk! Je speelt via je GamePad of de controller. De GamePad is veel fijner spelen omdat je dan gewoon kan spelen en op het scherm tikken met de stylus. Je ziet hetzelfde op je TV als op je GamePad, in een versus game zie je op je GamePad wat jouw troepen doen en op de TV wat die van je tegenstander doen, lekker vals spelen zou je denken. Je hoort als er een bepaalde strijder opgeroepen word door een voice-over dus weet je enigszins wat je tegen zal komen. Speel je met de controller, dan moet je vooral aldoor goed mikken. Dit vond ik frustrerend en lastig!

De troepen zijn afwisselend en zien er zo leuk uit. Alles is in HD te bewonderen en de kleuren spatten van het scherm af. Het beloofde het grappigste spel te zijn dat ik ooit zou spelen. Het is een leuk spel, ik heb gelachen om de personages, de troepen, de skills, uitspraken en de speelmogelijkheden zijn uitgebreid. Je kan zelfs veldslagen aanpassen waardoor je nog langer van Swords & Soldiers kan genieten. Maar ik vond hem niet het allergrappigste spel ooit, toch krijgt hij een Pink Prize van mij en raad ik iedereen aan even te gaan eShoppen bij Nintendo.

Patricia’s Score
Gameplay: 10/10
Fun: 8/10