Review: The Treasures of Montezuma 2 (PC) @ Female-Gamers

Een nieuwe casual game met de naam The Treasures of Montezuma 2 kwam voor mijn neus te liggen en ben ik de game gaan spleen. Daar hoort natuurlijk een review bij, alleen hoe ik deze zou moeten beginnen..nnnn

rnHet zit namelijk zo, ik dacht dat ik een nieuwe, gewone nieuwe drie op een rij game voor mijn neus had liggen. Alleen viel me vrij snel op, dat de game veel nieuwe mogelijkheden bevat voor een ‘normale’ puzzelgame. Zoveel mogelijkheden dan ik wel even de tijd nodig had de meeste te ontdekken voor jullie, voor zover ik dat heb kunnen doen natuurlijk. Als je de game start kies je uit een mannelijk of vrouwelijk karakter en geef je deze een naam, die van jezelf bijvoorbeeld. Ik heb gekozen voor de mevrouw.rnrn

rnDe game bevat drie verschillende speel opties, avontuur, oneindig en puzzel. Daarnaast is er nog een prijzenkast en een mogelijkheid om je highscores te bekijken. Dat is handig als je met meerdere personen deze game deelt, wat mogelijk is, je kan allemaal een eigen profiel aanmaken. Je start sowieso met het avontuur, omdat je de andere twee opties eerst vrij moet spelen. Dit kan door de eerste en tweede bonus level te spelen, voor je optimaal van de opties kan genieten.rnrnAls je speelt is de game chaotisch. Overal vliegen de steentjes om je heen en om je oren. In het begin vliegen de prijzen er ook nog eens gezellig bij mee, dit kan motiveert mij wel, ik hou wel van uitdagingen, helemaal om verschillende prijzen te kunnen bemachtigen. Je sleept drie steentjes (of meer) van dezelfde kleur op een rij en deze verdwijnen. Het gaat erom dat je de gekleurde kleine diamantjes in de grote stenen eruit weet te vissen. Per level moet je er meer zoeken, volgens het bovenstaande plaatje ben ik op zoek gegaan naar maar liefst 60. rnrn

rnDaartussen gebeurd er nog veel meer. Links naast je speelveld heb je de rij voor de diamantjes. Onderaan heb je een balk lopen die naar rechts schuift als je veel zetten achter elkaar doet. Links in het midden heb je de tijd staan, een optie om je speelveld nog eens door elkaar te rammelen en een vraagteken om de volgende zet te verklappen. Het opnieuw schudden van je speelveld is echt een ideale uitkomst, beter dan je telkens blind te staren naar die ene zet, nadeel is wel dat je deze optie maar één keer tijdens een potje kan gebruiken! Dan heb je links onder in eerste instantie een leeg veld, een cirkel met gekleurde mannetjes er omheen. Deze mannetjes schaf je in de loop van het spel aan met de punten die je hebt verdiend tijdens het spelen.rnrn

rnJe gaat naar de stad om je verdiende punten uit te geven. Daar koop je de gekleurde mannetjes van, die in ‘de stad’ weer standbeelden zijn. Zo heb je een rood mannetje die je helpt stenen te vernietigen tijdens je spel. Als je namelijk twee keer een rij van rode stenen verwijderd schiet hij een aantal blokken weg. Doe je dit met oranje, dan gaan er tien seconden van de klok af, wat je meer punten oplevert aan het einde. De groene verwijderd de stenen met diamantjes zodat je sneller kan spelen.De bedoeling is om de stad zoveel mogelijk uit te bouwen en op te waarderen zodat je er zelf het meeste gebruik van kan maken tijdens je spel.rnrnAan het einde van de eerste ronde krijg je een bonus level, dit geld ook voor de daaropvolgende rondes. Je moet dan op het plaatje vijf items in elkaar zetten, een extra puzzel die aan de game is toegevoegd. Zoek & vind voor je verder kan gaan met de volgende level. Kan je het item niet vinden? Gebruik dan de vraagteken.rnrn

rnIk moet toegeven dat ik in het begin enigszins verdwaald was in de game. Omdat de prijzen mij meteen om de oren vlogen, je naar een stad ging, ik miste een beetje uitleg daar wel bij. Maar als je het een beetje leest, door met je muis over de gebouwen te gaan, kom je er zelf ook wel snel uit. Het blijft zeker een uitdaging om de prijzen te behalen, maar ook om je stad uit te breiden. Dan heb ik het ook nog niet eens gehad over de gekleurde steentjes in je speelveld die in een ijsblok kunnen veranderen, een klok kunnen zijn, of elektrische straaltjes hebben die het spel nog meer een uitdaging maken om er snel een einde aan te breien. De gekleurde mannetjes vond ik eerst maar irritant, omdat ze telken zo aanwezig zijn, maar ze zijn zeker erg nuttig en voegen een nieuwe optie toe wat ik erg fijn vind. Ik heb me goed vermaakt met de game en je kan er ook wel aardig in opgaan. rnrnScore:rnrn- Gameplay 7rn- Fun 7rn- Levensduur 6,5rn- Graphics 7rn- Geluid 6,5rn- Originaliteit 7,5rnrnTotaal: 6.9