Review: League of legends (PC online) @ Female-Gamers

League of Legends (LoL) is een game die je speelt in teamverband. Het leuke aan het spel is dat het gratis is! Natuurlijk kan je bepaalde dingen wel kopen, maar het hoeft geen geld te kosten als je dit niet wilt. Ik heb het spel voor jullie gecheckt en over het hoe, wat en waar kan je nu lezen.nnnn

rnAls je start kan je een tutorial volgen. Je krijgt dan de basistechnieken die je leert en een kijk in het spel. Je speelt met een ‘champion’ in een 5 tegen 5 map. Je kan ook 3 tegen 3 spelen, hierbij is de map kleiner en iets anders. In een 5on5 kan je het opnemen tegen de computer of voor het echte werk gaan en tegen andere spelers spelen. rnrnJe speelt LoL online. Dan Speel je of met je eigen vrienden of met random mensen die overal vandaan kunnen komen. Heb je een groep gevonden dan ga je naar het scherm om een champion te kiezen. Elke week zijn er 10 “free to play” champions waar je uit kan kiezen, naast de champions die je eventueel zelf hebt gekocht. Je kan over het algemeen kiezen voor range (afstand aanvallen) of melee (dichtbij aanvallen). Daarnaast kan je nog weer kiezen voor een tank, physical damage dealer, Mage of support. Allemaal dingen waar je wel een beetje rekening mee moet houden om er uiteindelijk met de winst vandoor te kunnen gaan. rnrn

rnAls je eenmaal een champion hebt gekozen kan je hier een ‘talent build’ voor maken en bepaalde skills selecteren die je champion sterker kan maken. Als je nieuw bent in de wereld van League of Legens kan je, als je zoekt op Google, verschillende talent builds vinden die je helpen je champion te optimaliseren. Je kan van elke champion in je team maar één kiezen, je hebt dus altijd vijf verschillende Helden.rnrnOok in LoL level je. Na elke match die je hebt gespeeld hebt krijg je wat XP. Als je level 30 hebt bereikt kan je ranked spelen. Als je ranked speelt, speel je een stuk serieuzer en is het helemaal opletten met welk team je speelt. In ranked mag de teamleader van elk team twee champions ‘bannen’, deze kunnen dan niet gekozen worden om mee te spelen. rnrn

rnTijdens het spel moet je de tegenstanders met de grond gelijk maken en gaat het erom dat je in de basis van je vijand een bepaald gebouw moet slopen. Pas dan heb je gewonnen. Dit vergt wel wat tijd, geduld en vechtpartijtjes. Als je 5 tegen 5 speelt heb je drie ‘lanes’ waar je in speelt met daartussen de ‘jungle’. In deze lanes staan torens die je aan jouw kant moet beschermen en bij de tegenstander moet neerhalen. Ondertussen spawnen er elke 30 seconden ‘creeps’ in deze lanes die het op jou en je torens hebben gemunt. Creeps dood maken is een belangrijk aspect van het spel aangezien het geld opleverd waarmee je wapens, armor en andere items kunt kopen om sterker te worden. rnrnOok verdien je elke game een aantal Influence Points (IP) die je uit kan geven. Deze bouw je langzaam op en hiermee kan je nieuwe champions en runes mee kopen. Deze champions kan je dan altijd spelen tijdens matches of deze champion nu wel of niet in de weekselectie zit. Er zijn per speelbare karakter ook skins te koop. Zo ziet je champion in spel er heel anders uit als de standaard versie. rnrn

rnRiot, de maker van het spel, wil natuurlijk wel wat geld verdienen aan het spel daarom hebben ze Riot Points (RP) geintroduceerd. RP koop je in de online store met bijvoorbeeld paypal of een creditcard. Van RP kan je onder andere skins en champions kopen.rnrnHet komt wel eens voor dat er wat grof taalgebruik voorkomt in een spel. Heel vervelend, maar aan het einde van het spel kan je deze persoon in kwestie ‘reporten’. Je kan iemand voor verschillende dingen reporten en deze worden bewaard en beoordeeld. Riot heeft een heel team aan gamemanagers en heeft daarnaast het Tribunal systeem waar level 30 spelers de spelers kunnen beoordelen die gereport zijn. Dus nog een extraatje als je level 30 hebt bereikt. Je mag je stem laten horen. Ondanks dat zijn er gelukkig ook gewone spelers waar je lekker lol mee kan hebben.rnrn

rnJe bestuurd League of Legends met je muis en toetsenbord. Je skills zitten gekoppeld aan de knoppen Q,W,E,R en je verschuift je beeld met je muis. Je moet strategisch spelen, snel denken, op je omgeving letten en de mini map in de gaten houden. Daarom is het handig om te starten met de tutorial om deze basistechnieken een beetje onder de knie te krijgen. rnrnVoor een gratis game werkt het goed en zijn er regelmatig updates. Ook worden de champions onder handen genomen en worden deze verbeterd. Enige tijd geleden waren er veel problemen met de laadtijden en kwam je, vooral in de avonduren, in een queue van een half uur tot een uur terecht. Het connecten werkte ook niet goed en werd je er telkens uitgegooid. Inmiddels hebben ze bij Riot de gameservers in Europa gesplitst in een West Europe en een North and East Europe server en kan je weer gewoon lekker een potje LoL-en zonder wacht tijden!rnrnJe kan de gratis ‘client’ downloaden op de website van leagueoflegends.com.