Games & Tech,  Kids

Review: Dora & Vriendjes Dierenredders (NDS) @ Female-Gamers

Onze kleine Dora en haar vriendjes gaan een nieuw avontuur aan op de Nintendo DS. Ze gaan als dierenredders aan de slag. Een game die voor de ‘grote gamers’ wellicht niet geschikt is, maar voor de kleintjes erg vermakelijk en leerzaam kan zijn.nnnn
rn

rnDora en haar vriendjes gaan in het asiel helpen. Er worden dieren gebracht, door vriendje Diego en deze worden voorzien van een warme plek. De dieren die binnen gebracht kunnen worden zijn vogels, honden, katten en konijnen. Je geeft ze een naam, je kan altijd uit drie verschillende kiezen. Je hoeft ze niet zelf te bedenken. Aan de ene kant is dat natuurlijk makkelijk om te kiezen, maar soms denk je dat bij een hond een andere naam beter zou passen.rnrnNa de naamselectie moet je kijken wat er met het arme beestje aan de hand is. Aan de hand van deze diagnose mag je het gaan verzorgen. Is het gewond, dan plak je een pleister, is het hongerig, dan geef je het eten, is het vies, dan geef je een lekker bad. Dit is een leerzaam proces voor de kleine gamers. Ik kreeg een vogel binnen, deze was vies en moest dus gewassen worden. Bij een hond maak je een schuimend bad en die ga je dan wassen. Bij vogels mag je dus geen zeep gebruiken! Heb ik ook weer iets geleerd van het spel. Zulke kleine tips komen af en toe langs en voorzien je van handige informatie over dierenverzorging.rnrn

rnIs het beestje aan de beterende hand, dan kan je er ook lekker mee spelen of hem trucjes leren. Naast het spelen en het doen van trucjes kan je ze ook voorzien van verschillende accessoires. Denk aan halsbanden, hoeden, zonnebrillen en nog veel meer. Deze speel je in de loop van het spel vrij, waardoor je meer keuze hebt om je beestje aan te kleden. rnrnBij een asiel hoort vaak de mogelijkheid om dieren een nieuw tehuis te geven. Zo krijgt elk dier weer een nieuw baasje! Maar als je denkt dat je ze nooit terug zal zien kom je bedrogen uit. Ze komen namelijk terug om weer met je te spelen! Dus je hoeft geen afscheid te nemen van je nieuwe dierenvriendjes. rnrn

rnHet spel voelt aan alsof je met Dora en haar vriendjes in de tekenfilm serie terecht bent gekomen. Herkenbare vriendjes die langs komen en voor Dora kijkers een bekend gevoel geven. Ik denk dat je wel tegen de stem van Dora moet kunnen om door te spelen, maar ook dit is voor de kleintjes weer een ‘stem’ van herkenning.rnrnVoor de afwisseling hoef je het spel niet te spelen, het is een kwestie van herhaling vanaf het moment dat er een nieuw beestje in het asiel komt. Aan de andere kant is dit voor kinderen wel weer erg geslaagd, want als je dingen blijft herhalen, blijft het beter plakken. Na een aantal dieren opgenomen te hebben was ik helemaal klaar met de herhaling, maar die kan je niet wegtikken. Daarom denk ik dat de jonge gamers, die ook de doelgroep zijn van het spel, hier uren zoet mee zouden kunnen zijn. Elke keer nieuwe beestjes, een naam geven en verzorgen.rnrn

rnBeoordeling, gericht op de kleine doelgroep! Want als je wat ouder bent dan de doelgroep speel je dit spel hoogstwaarschijnlijk niet en zal het eindcijfer ook een stuk lager uitvallen.rnrnScorernrnGameplay: 8/10rnFun: 7/10rnLevensduur: 6,5/10rnGraphics: 7/10rnOriginaliteit: 7/10rnrnTotaalscore volgens reviewer: 7,1