Review: Giana Sisters (NDS) @ Female-Gamers

Na even de Giana Sisters gespeeld te hebben kreeg ik even het gevoel alsof ik in de Mario Wereld rondbanjerde, je weet wel, de wereld van die twee loodgieters. Maar toch was ik Giana en bij het nemen van het rode bolletje werd ik Punk Giana.

De wereld lijkt erg veel op die van de gebroeders Mario & Luigi en na enige research blijkt ook dat er eens een rechtszaak is geweest tegen dit spel in ongeveer 1987. Er kwam een verbod op de game omdat het teveel op die van de loodgieters leek. Maar nu is het spel terug, de gelijkenis nog steeds wel hetzelfde en ook leuk is om te spelen.

Nu klaar met de gelijkenissen, even een diepe ademhaal en dan eens de Giana Sisters onder de loep nemen. Giana is een op het oog lief en schattig meisje die zodra je een blokje aankopt en er een rood bolletje uit komt een Punk versie zal worden. Als Punk Giana heb je de mogelijkheid om te schieten op de wezentjes die je tegenkomt. Ook kan je stenen blokken stuk maken waar de blonde Giana dit niet kan.

De bedoeling is om de blauwe diamantjes te vinden, maar nog belangrijker zijn de rode varianten. Je ziet op je onderste scherm hoeveel rode diamantjes zijn verstopt in de wereld en moet verzamelen. Het geeft niet als je er een hebt gemist onderweg, maar met de rode steentjes speel je aan het einde van je werelddeel en bonuslevel vrij. Ook kan je op een gegeven moment een kauwgomballen automaat tegen komen die je helpt om een stukje te vliegen, dit kan je doen door te blazen in je microfoon. Daarnaast heb je nog een colafles die je gebruikt om stenen op te lossen.

Tijdens je wereldreis kom je in verschillende gebieden en levels met verschillende thema’s, weersomstandigheden en achtergronden. Het ziet er leuk uit, de achtergrond bij mooi weer doet je denken aan een mooie zomerse avond, een beetje sprookjesachtig. De wezentjes die je tegenkomt zijn bijna niet gemeen te noemen, sommige zien er zelfs wel schattig uit.

De gebroeders Mario & Luigi heb ik al soort van grijs gespeeld op mijn Nintendo DS, je kent dan alles wel een beetje. De Giana Sisters geven even een frisse wind door mijn platform favoriet en brengt eigenlijk hetzelfde, maar toch even weer anders. Ik heb me uitstekend kunnen vermaken met de Giana Sisters, als tip wil ik nog meegeven, ze kan niet zo goed zwemmen… De levels waren soms wat kort, of ik was gewoon te snel. Maar de game is echt leuk om te spelen als je de loodgieters gebroeders ook leuk vindt!

Score:
– Gameplay: 8.5/10
– Fun: 7/10