Maandoverzicht

Dit was.. juli 2023

Vakantie, vakantie, vakantie! In juli 2023 gingen we op vakantie naar Frankrijk, ditmaal naar Normandië, daar bij de invasiestranden aan de kust. Nu had ik gehoopt op mooier en warmer weer, dat was dus niet zo. De zon liet zich beperkt zien, toch was het een interessante vakantie.

Joehoe, het zwembad! Van de twee weken heb ik hier twee keer gezwommen. Het water was ook koud, op het overdekte deel na maar die was elke keer zo megavol en druk. Zoonlief ging bijna elke dag zwemmen.

Een stukje van Normandië op een kaart met de invasiestranden erop. We zijn bij diverse stranden en museums geweest. Mega leerzaam.

Bunkerroute! Diverse bunkers en grote wapens die je kon bekijken. Bij elke bunker stond er een uitleg wat je er kon vinden. Het was in elk geval een hele wandeling, mega interessant.

Wat een diversiteit aan gebouwen hier langs het strand.

World Statue Peace. We reden er toevallig langs, dus toen moest er wel even gestopt worden voor een foto. Dan kunnen we in elk geval zeggen dat we er zijn geweest. Megagroot spiegelend beeld.

Een museum, DDAY Museum, waar we langs zijn gereden en hebben geluncht. Het was niet heel groot, daarom besloten we door te rijden naar een volgend museum.

Een groter museum, Memorial Omaha Beach, met een tank voor de deur. Binnen verschillende scenes die nagemaakt zijn, gevonden voorwerpen en een film(pje). Heel indrukwekkend om te zien, zeker de oude foto’s en voorwerpen die zijn gevonden en opgegraven.

Een foto van een foto tijdens DDAY, uit het Omaha Beach museum.

Monument, Les Braves, aan het strand bij Omaha Beach.

We zijn op een Amerikaanse begraafplaats geweest. Heel indrukwekkend al die witte kruizen en het mooi bijgehouden gazonnetje.

Een van de redenen waarom ik naar Normandië wilde, Les Mont-Saint-Michel. Een bijzondere locatie waar wij de nodige meters hebben gewandeld en heel veel foto’s hebben gemaakt. Het is net een sprookjeskasteel.

Praktisch bovenop Les Mont-Saint-Michel, kijk dan al die details.

Tijdens eb kan je rondom het kasteel/eiland lopen. Dat werd volop gedaan, niet door ons we hebben onze tijd besteed om zoveel mogelijk van dit bijzondere bouwwerk te bekijken.

Volgens dochterlief zou dit maar zo een beeld uit een Harry Potter film kunnen zijn. Ik ben het er volkomen mee eens!

Kijk dit leuke huisje, ook gewoon te vinden op Mont-Saint-Michel, een stukje UNESCO erfgoed.

Kijk dan naar die knappe man van mij <3

Nieuwe dag, nieuwe ronde, op naar een Canadees museum, bij Juno Beach, met bunkers, aan het strand.

Hier zit een mooi verhaal bij, toen we in deze bunker waren en de gids ons wist te vertellen. In de loop van de jaren was de bunker, in de duinen, volgelopen met zand. Toen er eens iemand met zijn hond ging lopen, was het hondje ineens verdwenen. Deze bleek in een gat te zijn gevallen, een soort luchtschacht van de bunker, zodoende hebben ze deze uitgegraven en konden wij hem bezichtigen.

Een lange, smalle gang van de ene naar de andere bunker.

In de volgende bunker hingen deze bedden nog en dit is een van de eerste keren dat ik in een bunker was en er iets extra’s te zien was, behalve een kachel die in een enkel geval was achtergebleven, maar bedjes waar ze vroeger op hebben geslapen waren nog wel aanwezig.

Het weer was in de tijd dat we door het Canadese museum waren gelopen omgeslagen en toen we weer buiten kwamen, scheen de zon. En was de zee verdwenen.

We zijn gaan wandelen naar het dorpje nabij ons vakantiepark en kwamen ook nu weer langs een monument.

Ook deze vakantie heb ik de way2play wegen weer ingepakt, met wat auto’s zodat zoonlief er mee kan spelen. De wegen zijn van rubber, makkelijk schoon te maken met een doekje en kan praktisch op elk oppervlak neergelegd worden.

Grote kanonnen! Battery Longues Sur Mer meerdere op een rij met een mooi uitzicht op de zee. De gedachte aan vroeger maakt het iets treuriger omdat het werd gebruikt om mensen neer te maaien..

Bij deze locatie Battery Longues Sur Mer waren ook een aantal bunkers die je kon bekijken, waaronder een vuurgeleidingsbunker. Kijk dan eens hoe dik de muren zijn van deze bunker.

Het uitzicht via Battery Longues Sur Mer op het gebied van Arrochmanches, waar we op weg naartoe gingen.

Op de vorige foto zag je dingen in het water drijven, nu zijn ze dichterbij. Op het moment dat we aankwamen was het vloed maar langzaam werd het eb.

Nog een grote unit in de zee. Dit hoorde allemaal bij een soort drijvend platform een haven die ze hebben gemaakt om voertuigen vanaf schepen naar de kust te kunnen vervoeren. Een aantal hiervan zijn aangespoeld.

Zo moet het er dus uit hebben gezien.

Langzaam aan werd het eb en konden we meer op het strand lopen en kon ik er bijna bij komen.

Het water was op sommige plekken nog iets aan de diepe kant, dus moest ik nog weer geduldig wachten voor ik er nog dichterbij kon komen.

De geur was NIET te harden, het heeft natuurlijk al zo lang in het water gelegen.. Het heeft de oorlog en de weersveranderingen doorstaan net als het zoute water. Maar ook nu weer megagaaf om te zien.

Deze lag verder van de kust verwijderd, dus daar zijn we niet dichtbij geweest. Het zag er open uit, anders was ik er wel even ingegaan, even spieken.

Tijdens een iets minder fraaie dag, waarbij manlief ook ziek op bed lag zijn we gaan winkelen. Zoonlief moest echt nieuwe schoenen hebben, dus gingen we op zoek naar een Decathlon. Daar waren we geslaagd voor schoenen en kwamen we bij nog een andere winkel uit waar ze leuke kleding voor leuke prijsjes hebben, daar dus wat ingeslagen voor het najaar. Er moest ook gegeten worden, daar kregen we ons eten in deze bakjes, recycling.

Nieuwe dag, nieuw museum en een creatieve soldaat.

De Pegasusbrug! Er zijn films gemaakt bij de brug die vlakbij dit museum te zien is. Een waar icoon, waar ik zelf nog nooit van had gehoord. Tevens het laatste museum dat zoonlief en ik hebben bezocht, hierna zijn we toen we terug waren op het vakantiepark onze spullen gaan inpakken en vertrokken naar huis.

Weer terug in Nederland, zijn we met een vriendin van dochterlief en haar moeder, naar Deventer gegaan. Even over met het pondje.

We gingen naar de Barbie-film, de geposeerde foto in de Barbie verpakking is alleen om privé te delen.

Na de film zijn we gaan lunchen, in Deventer en nog even winkelen. Helaas begon het te regenen, alleen hadden wij geen paraplu bij ons en hingen deze te hoog om ons droog te houden.

Ik heb mijn langst gespeelde game weer voorzien van nieuwe uitbreidingen van De Sims 4. Niet dat ik in de tussentijd, ook daadwerkelijk tijd heb gemaakt om te kunnen spelen, maar ik heb hem in elk geval.

Ons hondje ophalen in Groningen en even uit eten bij Shufu met broerlief en schoonzuslief. Toen we de sleutel in de auto waren vergeten en de ANWB langs moest komen om de auto open te maken. Niet te vergeten dat mijn schoonzusje haar enkel uit de kom heeft gehad tijdens onze vakantie omdat Rody werd aangevallen door twee katten en ze zich verstapte.. Jaja, memories.

Het was nog steeds vakantie en zo deden we Amsterdam aan met ons bezoek. Madame Tussaud bezoeken, goh wat was dat lang geleden dat ik daar was geweest, het werd in elk geval wel weer tijd. Online de tickets gekocht net als een parkeerplaats gereserveerd in een nabij gelegen parkeergarage. Dat is wel ideaal, dan ben je verzekerd van een plekje.

Natuurlijk even poseren voor van Gogh. Heeft die snel gemaakt toch?

Veel coole personages gezien maar The Avengers waren wel erg tof. Zo staat mijn zoon hier met Captain America op de foto.

Kijk de zonnestraaltjes.. Ik kan niet anders dan toch nog een foto toevoegen van de natuur, de lucht, de omgeving. Doei.